Lawati 10 Tempat Ini Jika Anda Berkunjung Ke Indonesia

share on:

 

  1. Taman Negara Rinjani

Dengan ketinggian 3,736 meter, Gunung Rinjani merupakan gunung tertinggi di Indonesia. Lelah dan penat selepas melalui jalan yang mencabar untuk ke puncak gunung ini pastinya hilang sebaik saja melihat keindahan yang terbentang di depan mata. Sewaktu pendakian, anda boleh berehat seketika dan menikmati pemandangan indah di Tasik Segara Anak yang menyajikan kolam air panas. Setibanya di puncak, anda bakal menyaksikan puncak tertinggi di Bali nun di seberang lautan – Gunung Agung.

 

  1. Bali

Sebut saja Bali pastinya ramai traveler yang tahu di mana lokasinya. Terkenal sebagai salah satu dari destinasi popular di dunia, Bali telah beberapa kali dianugerahkan sebagai pulau paling menarik untuk dikunjungi oleh majalah The International Travel Magazine.

Meskipun terkenal, masih ramai yang tidak begitu tahu keunikan sebenar pulau ini yang masih memelihara adat dan budaya setempat. Kehidupan penduduk asal Bali sentiasa berkait rapat dengan  Tri Hita Kirana atau konsep tripartite – hubungan rapat antara tuhan, manusia dan alam. Anda berpeluang melihat banyak pokok-pokok besar di Bali terutama pokok Banyan yang ditanam di mana saja termasuk di kampung-kampung, di lereng gunung, di kuil malah di pusat membeli belah juga.

 

  1. Pulau Raja Ampat, New Guinea

Terdiri dari sekitar 1600 buah pulau tidak berpenghuni, kepulauan Raja Ampat menawarkan pengalaman menyelam skuba antara yang menarik di dunia. Hanya mulai terkenal di kalangan pelancong sejak beberapa tahun ke belakang, kepulauan Raja Ampat pastinya menjadi lokasi idaman bagi para penyelam skuba dan penggemar aktiviti snorkeling dengan berbagai hidupan marin dan rangkaian terumbu karangnya yang unik.

 

  1. Prambanan, Jogjakarta

Antara tarikan utama di Jogjakarta adalah Chandi Prambanan yang dibina pada kurun ke 10 sewaktu pemerintahan 2 raja iaitu Rakai Pikatan dan Rakai Balitung.

Chandi yang memiliki ketinggian 47 meter (5 meter lebih tinggi dari Chandi Borobudur) menjadi simbol kegemilangan pemerintahan dan agama Hindu yang pernah dianuti di Pulau Jawa ini pada satu ketika dahulu. Terletak 17 km dari pusat bandar, chandi ini menjadi sebahagian dari tarikan utama di sini.

 

  1. Taman Negara Komodo, Nusa Tenggara

 

Komodo adalah sebuah pulau yang dihuni oleh sekitar 2000 penduduk. Pada satu ketika dulu Komodo merupakan lokasi hukuman buang daerah ke atas pesalah yang melakukan jenayah. Dengan keluasan 390km persegi dan merupakan sebahagian dari Taman Negara Komodo, pulau ini terkenal dengan binatang pra sejarah yang masih wujud di sini iaitu biawak Komodo.

 

  1. Gunung Bromo, Jawa

Untuk ke Gunung Bromo anda perlu menempuh perjalanan sejauh 4 jam melalui jalan darat dari Surabaya. Gunung Bromo merupakan sebahagian dari Taman Negara Bromo Tengger Semeru yang merangkumi kawasan seluas 800 km persegi.

Dengan ketinggian 2392 meter, gunung Bromo bukanlah gunung tertinggi di Indonesia tetapi ia tetap menjadi perhatian para travele kerana pemandangan menarik yang disajikan dari puncaknya.

 

  1. Air terjun Sipiso-piso, Medan

Terletak di utara pulau Sumatra, anda boleh melihat keindahan air terjun Sipiso-piso di bahagian utara Tasik Toba, 24 km dari Kabanjahe. Air terjun yang mengalir laju terjun ke lembah sedalam 120 menjadikan Sipiso-piso lokasi tumpuan bagi fotografer. Dikelilingi tumbuhan menghijau dan gunung ganang, serta pelangi yang menjelma di sekitar air terjun menjadikan Sipiso-piso lokasi sempurna untuk fotografi yang menarik.

 

  1. Jayapura, Papua Timur

Jayapura yang terletak di Papua Timur menjadi lokasi tumpuan bagi traveler yang ingin memulakan pengembaraan di Papua. Menawarkan berbagai aktiviti menarik antaranya treking di Lembah Baliem, menyiapkan thesis anda tentang hidupan liar di pusat pemeliharaan buaya, atau merakam panorama indah dan budaya masyarakat setempat di sekitar Tasik Sentani. Anda juga boleh meluangkan masa meninjau seluruh bandar ini dari atas puncak bukit menara telekomunikasi tidak jauh dari bandar ini.

 

  1. Danau Tiga Warna atau Danau Kelimutu, Pulau Flores

Kelimutu adalah gunung berapi berhampiran bandar kecil Moni di pusat Pulau Flores di Indonesia. Gunung berapi ini mengandungi 3 tasik kawah dengan 3 warna berbeza. Air di Tiwu Ata Mbupu (Danau Orang Tua) biasanya berwarna biru dan merupakan paling barat dari 3 tasik.

2 tasik lagi adalah Tiwu Nuwa Muri Koo Fai dan Tiwu Ata Polo dipisahkan oleh dinding kawah dan biasanya masing-masing berwarna hijau dan merah. Warna tasik juga boleh berubah dengan sendiri dan bertukar ke warna hijau dan hijau kehitaman.

 

  1. Jembatan Cikubang, Bandung

Apa yang menarik dengan jambatan keretapi sepanjang 300 meter yang menghubungkan Bandung dan Jakarta ini adalah pemandangan indah yang dapat dilihat dengan jelas dari jalan raya antara Plered dan Padalarang.

Jambatan ini mula digunakan sejak tahun 1906 sewaktu zaman pemerintahan Belanda, dan masih berdiri kukuh sehingga ke hari ini.

 

Leave a Response